Datorer, Internet och sökning
en kurs av Tommy Maltell


Kapitel 26 - Pegasus Mail och e-post

Det här är en liten "kom i gång"-kurs till Pegasus Mail. En introduktion till Pegasus Mail - engelsk version 2.54 finns på annan plats. Här erbjuds några övningar med hänvisningar till denna introduktion. Jag ger ibland också lite kommentarer.  Övningarna är gjorda till den senaste versionen dvs till Pegasus Mail 3.1. (Övningarna till version 2.54 finns dock kvar.)

  1. Starta Pegasus Mail. Om du aldrig har använt programmet innan så kanske du får några frågor i början. Om du använder Pegasus Mail på skolan så välj att inte använda POP-server. Välj OK om du blir informerad  om problem med Windows 95.

  2. Vi skall börja med en finess som inte nämns i introduktionen. I varje brev skriver man ju en avslutningsfras. En sådan kan man få automatiskt. Välj Tools överst på den s.k. menyraden. Välj sedan Options. Klicka på Signatures. Du kan här lägga in 9 olika standardavslutningsfraser (signaturer) och för varje avslutningsfras kan man välja en fras när man skickar brev inom skolan och en annan om man skickar brev över Internet dvs. normalt till någon utanför skolan.

    Klicka nu på Edit på översta raden till höger. Du skall nu lägga in avslutningsfraser för brev som du skickar inom Sverige. Välj därför svenska som ett kort namn i den översta rutan som du kan skriva i. I nästa ruta ska du fylla i en avslutningsfras för brev som du skickar lokalt på skolan. Klicka alltså  i den andra rutan ovanifrån och klicka sedan 2 gånger på Enter-knappen så att det blir ny rad 2 gånger innan du skriver din fras. På så sätt blir det i alla brev i vilka du använder avslutningsfrasen minst 2 rader emellan själva texten och din avslutningsfras.

    Skriv en lämplig avslutningsfras. Om du inte kommer på någon lämplig så välj:
    Med vänlig hälsning
    Jakob Vakant (Byt ut till ditt för- och efternamn)


    Gör nu likadant i tredje rutan ovanifrån. Glöm ej att trycka på Enter 2 gånger innan du skriver någon text. Här bör man vara tydligare. Om du skickar ett brev över Internet så kanske inte mottagaren vet vem du är och om du är lärare så är det normalt lämpligt att upplysa om i vilka ämnen du undervisar. Du måste alltså nämna något om dig själv och om du har en egen webbplats (hemsida) så skriver du lämpligen webbadressen här.

    För att övningarna skall fungera bättre så är det viktigt att du inte skriver exakt samma avslutningsfras för brev över Internet som för lokala brev. Din e-postadress behöver du normalt ej ange i avslutningsfrasen eftersom den ändå framgår av brevet.

    Ett exempel:
    Med vänlig hälsning
    Jakob Vakant
    Adjunkt i Samhällskunskap och Svenska
    http://www.edu.jonkoping.se/it/ped/gy/maltell.htm


    Den understa av de fyra rutorna hoppar du över. Klicka nu på Save för att spara det som du har valt och klicka sedan på Edit på andra raden. Nu skall du lägga upp signaturerna när du skickar brev på engelska. Välj därför att i översta rutan skriva engelska. Skriv sedan lämpliga fraser i andra och tredje rutan. Glöm ej att först trycka på Enter 2 gånger. När du är färdig väljer du Save.

  3. Stanna kvar ett tag innan du nu väljer OK. Om du redan har valt OK så väljer du igen Tools överst på menyraden. Välj sedan Options. Vi skall nu gå igenom några inställningar för att se att de är korrekta.

    Klicka på General. I översta rutan ska ditt  för- och efternamn stå. Om namnet ej finns där eller ej är korrekt skrivet så ändrar du till det rätta. (Längst ner kan man ange om svaren på de brev som man skriver ska skickas till någon annan adress än den man använder när man skickar breven.)

    Klicka på Extended. Här kan man välja att breven som man får skall skickas vidare t.ex. till en e-postadress som man använder i hemmet. Man kan skriva den e-postadress som e-brev skall vidarebefordras till i båda rutorna till höger. Den översta rutan är för e-brev som man har fått lokalt och den understa för e-brev som an har fått över Internet. Normalt sätter man en bock framför den 2:a och 3:e raden där rubriken är Other options. Då skickas all post vidare och den finns ej kvar på skolan. Om man dessutom sätter en bock framför "Deliver mail even if autoforwarding" på översta raden så stannar den post som man har fått kvar på skolan samtidigt som den skickas vidare.

  4. Nu ska du öva på att skicka brev. Gå till introduktionen och läs kapitlet: "Sändning av brev, filer med ett brev".

    Du skall nu skicka ett brev till dig själv. Välj File överst till vänster på menyraden och sedan New Message och sedan Standard Message. Se till att det finns en bock framför Copy self och Signature. En bock framför Copy self  innebär att man själv får en kopia av det brev som man skickar. En bock framför Signature innebär att man använder den avslutningsfras som man har valt. Du ser vilken fras som kommer att användas genom en siffra inom parentes. (1) betyder att den översta frasen dvs för oss svenska kommer att användas. Om man vill byta till engelska så klickar man på Signature och sedan på pilen nedåt och därefter ändrar man till engelska och  klickar på OK.

    När man en gång har valt bockarna framför Copy self och Signature till ett brev så finns de där automatiskt när du skickar brev nästa gång och du behöver alltså ej varje gång ändra inställningarna för att du ska  få en kopia av ditt brev.

    Se till att markören blinkar i To-fältet. Välj Addresses på  menyraden och sedan Local users. Till höger om Match skriver du sedan ditt efternamn. Klicka på Search och förhoppningsvis visas snart alla med ditt efternamn. välj ut dig själv och dubbelklicka på ditt namn eller din adress (Eventuellt enkelklickar du för att sedan klicka på Paste). Din lokala adress har nu klistrats in i To-fältet.

    Om man vill skicka till flera personer så kan man bara skriva ett kommatecken efter den första adressen och sedan skriver man nästa adress. Du skall utöver din lokala adress skicka brevet också till din e-postadress. Din e-postadress är din lokala adress följt av snabel-a (tecknet @) och skolans domänadress dvs vanligen den webbadress som skolans webbplats har utan http:www. Det är också vanligt att hela den lokala adressen inte behöver skrivas ut. Ett exempel: På Per Brahegymnasiet har jag den lokala adressen: Ml.larare.pb men när man skall skicka e-post till mig över Internet så räcker det med: ml@pb.edu.jonkoping.se

    Dessutom har på vissa skolor vissa lärare en alias-adress så att man istället för lärarens login kan skriva lärarens namn t.ex. kan man när man vill skicka e-post till min adress nämnd ovan istället skriva
    tommy.maltell@pb.edu.jonkoping.se

    Skriv nu ett kommatecken efter din lokala adress och skriv sedan din lokala adress följt av tecknet @ och skolans domänadress.

    Översta  raden (To-fältet) är nu klar. På andra raden skall man ange en rubrik/ett ämne som sammanfattar innehållet i brevet. Skriv alltså på andra raden   (Subj.) Test 1 av Pegasus.

    I den stora rutan längre ned skriver man själva brevet. Skriv där:
    Hej Jakob! (Byt ut till ditt namn)

    Jag har hört att du är lärare. Vilka ämnen undervisar du i?
    Har du läst några fler ämnen som du nu undervisar i?
    Vilket är ditt favoritämne?


    När brevet är färdigt klickar du på Send. Normalt skickas då brevet iväg och längst ner på sidan visas Message was sent successfully. Någon gång t.ex. om man har installerat  Pegasus själv hemma kan inställningarna vara sådana att brevet lagras innan man slutligen skickar det. Då måste man för att brevet ska skickas välja Arkiv på menyraden och sedan klicka på Send all queued mail.

  5. Gå till introduktionen och läs kapitlet: "Läsning av nya och sparade brev, radering av brev" och "Läsning av brev innehållande filer". Eftersom du har skickat breven till dig själv så kan du om du nu väljer Arkiv på menyraden och sedan Read new mail nästan omedelbart läsa de brev som du skickade.

    Om brevet som du skickade över Internet inte kom fram så får du vanligen ett meddelande om detta samtidigt som du ju själv noterar att det inte har kommit fram. Kanske är det något i adressen som inte stämmer. Fråga den IT-ansvarige på skolan och svara istället på brevet  som skickades lokalt i uppgifterna nedan. 

    Dubbelklicka på ett brev i taget (eller enkelklicka och klicka sedan på Open) och jämför vad som står i dem. Skiljer sig breven ifrån varandra?

    De skiljer sig på följande sätt:
    a. Längst upp till höger om From: står det antingen den lokala adressen eller hela e-postadressen och härav kan man avgöra vilket brev som skickades lokalt och vilket som skickades över Internet.
    b. Om du har skrivit olika avslutningsfraser för lokala brev och brev över Internet så ser man också denna skillnad.

  6. Du skall nu svara på det brev som du skickade över Internet. Se till att du har brevet framför dig och klicka sedan på knappen Reply ovanför själva brevet. Nu får man normalt upp ett fönster i vilket man  kan ange 4 bockar. Välj att sätta bockar framför de två nedersta raderna. Du begär då att avsändarens brev skall kopieras i sin helhet till ditt brev som du skall skriva som ett svar. Du begär också att till vänster om texten skall en markering (>) ske som visar att texten kommer från det gamla brevet. Klicka sedan på OK.

    Beroende på om man har markerat något i brevet eller ej kan man nu eller tidigare få frågan om hela innehållet i det gamla brevet skall kopieras eller bara det man har markerat. Om du får denna frågan så välj hela meddelandet.

    När du nu skall svara på brevet så markerar du och tar bort (använd delete-knappen på tangentbordet) sådant som står i det tidigare brevet men som ej behöver finnas med i ditt brev. Det enda som är intressant att ha med från det gamla brevet är de 3 frågorna. Skriv nu en hälsningsfras och emellan varje fråga skjuter du in ditt svar som skulle kunna se ut så här:

    Hej Pelle!

    > Jag har hört att du är lärare. Vilka ämnen undervisar du i?
    Matematik och fysik.
    > Har du läst några fler ämnen som du nu undervisar i?
    Filosofi
    > Vilket är ditt favoritämne?
    Matematik.


    En del personer som har svarat på e-brev från mig har använt funktionen att inkludera mitt gamla brev i svaret. De har dock inte plockat bort något från det gamla brevet utan har skickat hela brevet tillbaka till mig och längst ned på sidan har de skrivit svaret. Att göra så är olämpligt. Det blir bara arbetsamt att läsa igenom hela det gamla brevet man själv har skrivit för att leta efter eventuella kommentarer var som helst i brevet för att till slut hitta dem i slutet av brevet.

    I en del e-postprogram är standardinställningen den att i ett brev som besvaras finns hela det brev som ska besvaras infogat i svaret precis som du ovan själv har valt att ha som inställning i Pegasus.

    I Pegasus liksom i en del andra e-postprogram finns när man skall börja skriva sitt svar markören i början av brevet (framför det kopierade innehållet i det gamla brevet) vilket mestadels medför att hela innehållet i det gamla brevet  finns kvar i varje meddelande som är ett svar. Många användare uppfattar det som att det skall vara så. Om man skriver flera brev till varandra i samma ärende så uppfattar man det som en fördel att hela brevserien i samma ämne hela tiden finns med i det senaste brevet.

    Ett sådant förfarande anser jag fungerar bra enbart om man håller sig till ett eller ett fåtal ämnen samtidigt och om breven är korta. Om någon skickar ett ganska långt brev som innehåller information om många olika ämnen så är det mycket lämpligt att rensa i det som kopieras innan man svarar.

    En ytterligare nackdel, när man i ett svar låter ett långt brev som besvaras finnas kvar i sin helhet, är att om mottagaren vill läsa avslutningsfrasen (signaturen) så måsten han/hon gå till slutet av hela brevet.

    Själv lämnar jag i stort sett enbart i ett typfall hela det gamla brevet kvar utan att redigera bort något dvs inte heller brevhuvudet där avsändarens e-postadress framgår. Det är när jag  i tidsbrist rationaliserar och  besvarar ett brev samtidigt som jag skickar kopior till andra som behöver känna till både mitt svar och hela brevet som besvaras. Då markerar jag ändå särskilt det som ingick i det gamla brevet t.ex. med  en rad ovanför och en rad under hela  detta brev med bindestreck:
    ------------------------------
    Man måste vara medveten om att mottagaren kan ha ett annat e-postprogram och då visas kanske inte de färger och andra markeringar som man själv tycker tydligt visar vad som var det gamla brevet. Dessutom vill man ju klart skilja den andra personens signatur från den egna.

  7. Du skall med det nya brevet också bifoga en fil. Klicka därför på Attach-knappen överst till höger om Message i brevfönstret. Ändra där det står Drives till en enhet som du har tillgång till t.ex. H:. Välj där ut en mindre fil. Välj gärna en Word-fil dvs. en doc-fil eller en Excel-fil dvs. en xls.fil. Välj ingen txt-fil eftersom en textfil placeras inne i brevet och då blir det ingen riktig bilaga. Dubbelklicka på filen (eller enkelklicka och klicka sedan på Add). När du överst ser sökvägen till filen så kan du skicka brevet direkt men du kan också gå tillbaka för att först kontrollera att du har skrivit korrekt i ditt meddelande genom att klicka på Edit-knappen till vänster. Gå tillbaka och klicka sedan på Send-knappen till vänster.

  8. Välj Arkiv på menyraden och sedan Read new mail  för att kontrollera om du har fått brevet som du skickade. Att brevet innehåller en fil som bilaga ser man på den lilla kvadraten längst till vänster på raden för brevet. Öppna brevet för att se att det är uppdelat i tre delar. Den första innehåller själva meddelandet, den andra information om filen och den tredje filen som du skickade. Markera filen längst ned och välj sedan Save. Spara sedan filen i en lämplig mapp/katalog/directory. En lämplig katalog kan vara en standardkatalog som Word-filer normalt sparas i om man inte gör någon ändring. På Per Brahegymnasiet gäller t.ex. följande:
    Användarna kan spara egna filer på enheten H och på denna enhet finns en mapp Msoffice i vilken det finns en undermapp Winword i vilken Word-filer normalt sparas.

    Om du försöker spara samma fil som du skickade i samma mapp som den ursprunligen låg i så får du ett meddelande om du vill skriva över den gamla filen. Öva då på att byta namn på filen först och spara den sedan i samma katalog. Det är ju inte omöjligt att man någon gång får en bifogad fil skickad i ett e-brev med samma namn som en annan fil med ett helt annat innehåll. Då är det ju inte lämpligt att skriva över den gamla filen.

  9. Ibland är inställningarna sådana att man som alternativ till att spara en skickad fil kan titta direkt på innehållet genom att klicka på View. Kontrollera om det går bra med den fil som du nyss erhöll.

  10. Filer som skickas som bilagor ligger när man använder Pegasus kvar som bilagor i breven även om man sparar filen i en annan mapp. Det är därför lämpligt att då och då rensa och ta bort brev som innehåller bilagor. Man kan ta bort det när brevet är öppet och kan läsas genom att klicka på Delete-knappen överst. Om man vill ta bort flera brev så är det lämpligare att ta bort dem i den brevfolder som breven f.n. finns i t.ex. New mail folder. Stäng New Mail folder t.ex. i Windows 95 genom att klicka på krysset längst upp i högra hörnet av fönstret.

  11. Om du nu öppnar New Mail folder så finns inte breven kvar där. Var  har de hamnat. I kapitlet: "Läsning av nya och sparade brev, radering av brev" kan man läsa om var breven hamnar. Repetera gärna och välj sedan File överst till vänster på menyraden. Välj sedan Mail folders. Här finner du minst en Message folder som ursprungligen  kallas Main folder. Här hamnar alla brev som man en gång har öppnat/läst i New mail folder. Om du gjorde en bock framför Copy self såsom du skulle i punkt 4 ovan så finns det också en Message folder vid namn Copies to self. Här finns egna kopior på de brev som du har skickat. Kopian skiljer sig på en punkt från det erhållna brevet. Din avslutningsfras saknas i kopian.

    Öppna nu Main folder. Här finns några brev. Om det till vänster på raden för ett brev finns en blå ifylld cirkel så har du skickat ett svar på detta brev. Stäng Main folder. Öppna Copies to self. Nu ser du att Subject för ditt svar automatiskt har fått samma namn som brevet du svarade på med ett tillagt Re: framför. Man kan naturligtvis ändra Subject när man skickar ett svar om man inte vill använda automatiken.

  12. Stäng Copies to self och öppna Main folder. På menyraden klickar du nu på Folder. Här kan du ändra sorteringen av breven. Sort by date är standard och vanligtvis lämpligaste sorteringsordning. Klicka så att det blir en bock framför Sort by sender dvs sortering efter avsändarens namn (I Copies to self blir det istället sortering efter mottagarens namn). Notera skillnaden i sorteringen. Ändra tillbaka till Sort by date.

  13. Stäng Main folder. Nu har du fönstret Folders öppet. Om det inte är öppet så väljer du File överst till vänster på  menyraden och sedan Mail folders. Klicka på knappen New. Man skiljer mellan Filing Tray och Message folders. Filing Tray är en katalog med enbart Message folders. Inga brev kan läggas i ett Filing Tray. Breven finns istället i Message folders. Skapa ett Filing Tray vid namn Skolan och ett Filing Tray vid namn Privat.

  14. Öppna (genom at klicka på texten) Filing Tray Skolan och gör tre Message folders: Matematik, Historia, Engelska. Öppna Filing Tray Privat och gör två Message folders: Tennisklubben och Arga brev.

  15. Öppna Main Folder och välj att flytta alla dina övningsbrev till olika Message folders utan att breven behöver hamna rätt efter namn. Stäng Main folder så att enbart Folders är öppen. Klicka nu på Edit på menyraden och välj sedan Find text. Ändra så att All Folders är markerad. Nu kan du söka efter något ord i alla dina brev. Testa t.ex. med något av orden som du vet finns med i något brev.

  16. Du skall nu vidarebefordra ett brev. Öppna någon brevfolder och något brev. Klicka på Forward-knappen.

    (
    Eventuellt får du nu först frågan om du vill vidarebefordra innehållet i det brev som du vill skicka vidare genom en enkel vidarebefordran i brevet eller om du vill lägga innehållet i en bilaga. Om du får den frågan så svara att du vill göra en enkel vidarebefordran av innehållet i brevet dvs sätt ett kryss i översta rutan). 

    Nu kommer ett nytt fönster upp. Sätt en bock framför Edit the message before forwarding. Den här bocken kommer nu att finnas kvar när du nästa gång vill vidarebefordra ett brev. Du har alltså valt att alltid ha möjlighet att skriva en egen kommentar innan du vidarebefordrar ett brev.

    Du kan nu i samma fönster ange vart brevet skall vidarebefordras t.ex. genom att klicka på frågetecknet för att sedan välja att vidarebefordra brevet till dig själv. Gör så! Du kan också vänta med  att ange  mottagarens adress. Klicka sedan på Forward-knappen. Om du inte ändrar i Subject så blir det samma Subject som i det ursprungliga brevet men med tillägget (Fwd) framför.

    En liten besvärlighet i den Pegasusversion som den här kursen är gjord för är att man enbart kan kopiera delar av en rad om man befinner sig i det läge som du nu befinner dig i. Därför kan du om du vill göra en kopiering av en del av rad använda dig av den här funktionen just för detta och sedan väljer du att avsluta utan att skicka brevet vidare.

    Du skall emellertid skicka brevet vidare men först ska du skriva ett litet meddelande som är en kommentar längst upp t.ex.

    Hej Gösta!

    Jag  fick det här brevet nyss av Evert. Jag vill ha din kommentar innan jag besvarar brevet.

    Markera sedan  att nu kommer det brev som vidarebefordras t.ex. genom en rad med bindestreck:
    ------------------------------
    Efter detta brev innan din avslutningsfras som ju inte syns  lägger in en rad med bindestreck igen.

    Klicka sedan på sänd och kontrollera hur brevet ser ut.

  17. Du skall nu skapa en distributionslista. Läs om distributionslistor i introduktionen. Välj sedan Addresses på  menyraden och sedan Distribution lists. Gör en distributionslista med namnet Egna adresser med två adresser på listan: Din lokala adress och din e-postadress på Internet. Testa med att skicka ett brev till listan t.ex. genom att helt enkelt klicka på listan du skapat när du har mappen Distribution lists öppen där du skriver ett kort meddelande. Gå sedan tillbaka till distributionslistan och lägg till en text på raden To: Skicka ånyo ett brev till listan. Om man skickar till många personer så kan det vara irriterande för mottagarna att alla de som har fått listan nämns överst i brevet efter To:. Det kan man alltså undvika genom att skriva en text på To:-raden enligt ovan.

  18. Du skall nu  skapa en adressbok. Läs om adressböcker i introduktionen. Välj sedan Addresses på  menyraden och sedan Address books. Skapa en ny adressbok vid namn Testbok. Dubbelklicka sedan på raden för Testbok (eller enkelklicka och klicka sedan på  Open-knappen). Klicka på Add och välj som Name(alias) första bokstaven i ditt förnamn. Som e-mailadress väljer du din lokala adress. Du kan fylla i fler uppgifter om du vill, men det behövs ej för övningen. Klicka på OK. Stäng fönstret för Testbok. Välj File överst till vänster på  menyraden och sedan New Message. På  To:-raden skriver du som mottagare enbart ditt alias dvs första bokstaven i ditt förnamn. Skriv något i Subject och något som ska vara själva meddelandet. Klicka på Send-knappen. Kontrollera att brevet har kommit fram.

  19. Välj File överst till vänster på  menyraden och sedan New Message. Klicka på frågetecknet (?) längst till höger på To:-raden. Nu kommer de adresser upp som du har skickat brev till på den senast tiden. Välj att dubbelklicka på någon av dina adressser (eller enkelklicka och klicka sedan på Paste). Adressen klistras nu in på To:-raden. Skriv ett kort meddelande och skicka iväg brevet. Om du glömmer att skriva något som Subject så får du normalt en påminnelse.

  20. Ta bort alla övningsbrev som ingår i denna övning från alla brevmappar. Detta gäller särskilt brevet som innehöll en fil som bilaga.

  21. Om du vill veta mera om Pegasus så kan du använda hjälpsidorna på engelska. Klicka på Help. Välj Introductory tutorial om du vill repetera grunderna. Om du vill veta mer så väljer du Help Index. Gå till  Help Index och leta där rätt på information om något som du är osäker på.

  22. Mer information om Pegasus kan man få på Pegasus egen webbplats. Om du har tid så går du dit för att orientera dig om vad du kan hitta där. Programmet Pegasus Mail som används på många skolor kan man också använda hemma. Programmet som är gratis kan hämtas på Pegasus egen webbplats. Hos Tucows kan man t.ex. hämta Pegasus Mail och andra e-postprogram (e-mail clients) för Windows 95.

Mer information om e-post

Du kan läsa mer om e-post under rubrikerna E-post  i Internet i biblioteket och E-post i Lär dig använda Internet.


Denna sida uppdaterades senast 01-08-29 av
tommy.maltell@pb.edu.jonkoping.se

Länkar:
Kursens ingångssida
Kapitel:  0 1 2 3a 3b 3c 4 5a 5b 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20a 20b 21a 21b 21c 21d 21e 21f 21g 21h 22a 22b 22c 23 26 30 31 32 33 37   
Skolornas portal

©  1999, 2000, 2001 Tommy Maltell