Datorer, Internet och sökning
en kurs av Tommy Maltell
Kapitel 7c -
Sökstrategi, söktaktik, kunskaper och källkritik
I det här
kapitlet ska jag försöka skriva om vilken
strategi man bör använda för att hitta det man letar efter. Det blir i
form av en checklista. Det här kapitlet är nytt och därför är det
sannolikt att den kommer att uppdateras en del framöver. Man kanske kan
bedöma det som finns nu som ett utkast.
Checklistan vid
sökning
A. Varför
krångla till det?
Om man helt
enkelt söker efter en webbplats som man vet finns eller efter något
annat okomplicerat och man tror att man lätt kan bedöma den information
som man får så ska man naturligtvis ej krångla till det för sig.
Man kan
alltid använda två enkla metoder.
-
Man kan
testa om man kan hitta rätt genom att gissa webbadressen. Med mer
kunskaper om webbadresser ökar möjligheterna till att göra en bra gissning. Mer
information om hur webbadresser fungerar får man i kapitel
6. En enkel gissning är t.ex. att Aftonbladet finns på webbadressen: http://www.aftonbladet.se/
eller att FN finns på webbadressen: http://www.un.org/
-
Man kan
göra en enkel sökning i Google.
Kanske hittar Google direkt och man inser själv lätt att man har
kommit rätt. Om man t.ex. inte känner till Per Brahegymnasiets
adress som är svårare att gissa sig till så söker man efter
just Per Brahegymnasiet i Google. Rätt träff kommer
överst och sökningen är kvickt avslutad med ett lyckat resultat.
B. Vad
letar man efter?
Nu är det
inte längre så okomplicerat. Det krånglar lite. Jag hittade inte direkt
det jag sökte med hjälp av Google och det går definitivt inte att gissa
sig till någon lämplig plats.
Först
måste bestämma vad man letar efter. Jag har då försökt att ta med
aspekten att man bara har begränsad tid. Jag har gjort ett försök att
göra en uppdelning av vad man kan leta efter:
-
Faktauppgifter.
En god regel är att försöka hitta minst 2 olika källor för sådana
här uppgifter. Ju mer man känner till det område inom vilket faktauppgifterna
finns ju lättare kan man själv avgöra hur rimlig den uppgift är som
man har hittat.
Kanske beror svårigheterna på att kunskaperna i sökning tryter. Kanske
blir det lättare om du återigen studerar kapitlen 7b,
8, 10a och 10b.
-
Kunskaper
inom ett större eller mindre temaområde. Det kan vara så
att man från början mer söker efter en eller flera
platser som har specialiserat sig på information inom ett område
än att man söker efter någon särskild information.
Man har mer tid på sig. Är det som man söker efter vetenskapliga kunskaper
där man bedömer det som att det finns något som liknar objektiva sanningar.
Vilka möjligheter har man att bedöma informationen. Har man möjlighet
att själv bedöma och kritisera resultaten efter sitt eget förnuft
eller är man hänvisad till att tro på informationen eftersom man litar
på auktoriteten. Glöm aldrig att alla vetenskaper arbetar med förenklade
modeller av verkligheten.
Om man söker inom andra områden där det vanligtvis inte går att tala
om vetenskapliga sanningar t.ex. politisk, religiös, militär eller
affärsmässig information är det extra viktigt att man också läser
motståndarnas argument. Kan man själv förstå och bedöma argumenten?
Har man någon med mer kunskaper som man kan diskutera dem med? Här
är källhänvisningar särskilt viktigt. Att spara webbsidan så att man
kan visa informationen är att rekommendera. Tänk på att all information
på webbsidor ofta ändras och t.o.m. försvinner ibland.
Om man inte hittar det man söker så kanske det beror på att
kunskaperna i sökning tryter. Kanske blir det lättare om du återigen
studerar kapitlen 7b, 8, 10a och 10b.
En undersökning på Googles
sida på svenska för avancerad sökning av vilka som har gjort länkar
till sidan kan hjälpa dig att bedöma informationens tillförlitlighet.
-
Nyheter.
Man söker efter nyheter som i många fall inte ännu har hunnit publiceras
på vanliga webbplatser. Det finns särskilda sökplatser för nyheter.
All the
Web - News Search är en bra sådan sökplats. Jag
har gjort ett särskilt kapitel gällande sökning
efter nyheter.
-
Bilder.
På Skolornas portal
finns länkar till platser där man kan söka efter bilder. Testa gärna
t.ex. Google
Image Search.
-
Diskussionsinlägg
i Usenet News. Google
Groups erbjuder sökning i mängder
av diskussionsgrupper.
-
Något
annat speciellt som kanske inte kan finnas genom en vanlig sökning.
I kapitel 0 kan man läsa om hur man hittar
datatermer. I kapitel 10a finns information
om olika platser och databaser som det är bra att känna till. I kapitel
10b hittar man till platser med information som liknar den som
finns i vanliga fickkalendrar. I kapitel 11
finns information om tidningsdatabaser mm som skolor kan prenumera
på. Man kan här hitta alla tidningsartiklar i alla större tidningar
5-10 år tillbaka i tiden.
C. Vilka
kunskaper har man inom området före sökningen?
-
Har man
tillgång till någon som man kan fråga som kan området bättre än
man själv.
-
Vilka
möjligheter har jag att själv källkritiskt bedöma den information
som jag söker efter?
D.
Hur mycket uppgifter är det troligt att det finns inom det område som
man söker. Kan man själv bedöma detta innan sökningen?
Ju mer
information det finns inom ett område ju bättre är det att använda en
strukturerad ämneskatalog gärna av typen About.com
med mycket egen information. Ju troligare det är att det finns lite
information ju bättre är det att använda en sökmotor som har mycket
sidor indexerade såsom Google.
E. Hur
ska man använda det man letar efter?
Om man inte
behöver använda den hämtade informationen för att inom den närmaste
tiden fatta ett viktigt beslut så kanske det kan räcka med att man
lägger på minnet eller redovisar de olika ståndpunkter som redovisas
inklusive källan. Ofta är det ju så att man observerar olika
redovisningar av kunskaper eller åsikter utan att man nödvändigtvis
omedelbart måste ta ställning till dessa. Man vet (redovisar) helt
enkelt vad en viss källa hävdar. Senare i livet kan man ändå
få användning av det funna.
Om man
måste göra kvalificerade bedömningar så måste man ofta på olika
sätt kunna bedöma tillförlitligheten i en undersökning som
presenteras.
Om man ska
använda det man letar efter till att fatta ett viktigt beslut där t.ex.
mycket pengar är inblandade så har man förhoppningsvis mer tid för sin
undersökning. Men ofta måste man även då fatta beslut med
ofullständigt eller osäkert beslutsunderlag.
Mer information
-
I
Fredagsbrevet om informationssökning finns intressant information
om olika svenska platser, oftast skolor, med guider i och information
om sökning.
-
Mer information
om olika sökstrategier hittar man hos About på platsen Web
Search som bl a innhåller How
to Search the Web.
-
Search Engine
Watch erbjuder platsen Web
Searching Tips.
-
På
en särskild sida har jag gjort länkar till platser med information
om källkritik på Internet. Där finns t.ex. en länk till Skolverkets
Kolla Källan som har specialiserat sig på information om källkritik.
-
I kapitel
16 finns en sammanställning av olika platser som informerar om
sökning.
Denna sida
uppdaterades senast
2003-09-18
av
tommy.maltell@pb.edu.jonkoping.se
Länkar:
Kursens ingångssida
Kapitel: 0 1 2 3a 3b 3c 4 5a 5b 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20a 20b 21a 21b 21c 21d 21e 21f 21g 21h 22a 22b 22c 23 26 30 31 32 33 37
Skolornas portal
© 1998,
1999, 2000, 2001, 2002, 2003 Tommy Maltell |