Datorer, Internet och sökning
en kurs av Tommy Maltell


Kapitel 7b - Sökövningar med Google och andra sökplatser

Vilken sökmotor ska man lära sig i första hand?

När man skall lära sig söka så är det lämpligt att börja med att lära sig ett program ordentligt. Samtidigt kan man lära sig lite om andra program om dessa innehåller finesser som inte finns i standardprogrammet.

När  AltaVista lanserades i december 1995 så slog denna sökmotor igenom mycket snabbt och blev snabbt den populäraste. Innan hade Lycos varit den bästa sökmotorn. Den här kursen var från början gjord för AltaVista men nu finns det flera sökmotorer som är likvärdiga och tom bättre. Google har när detta skrivs tagit över rollen som den ledande sökplatsen men de gamla konkurrenterna sitter inte still samtidigt som nya konkurrenter som WISEnut och Teoma knackar på dörren.

Nedan kommer vi att göra några övningar där Googles används i första hand men ibland finns inte en finess i Google och då använder vi ett annat program. Vi jämför också ibland lite olika sökplatser.

Nu börjar övningarna snart

Redan i kapitel 7a fick du i uppgift att läsa om Google. Om du inte läste på väldigt noga redan då så gå nu igen till Googles egen informationsplats på svenska. Läs där igenom Google-hjälp-sidan.

I kapitel 7a fick du också i uppgift att jämföra Googles ingångssida på svenska, Googles sida på svenska för avancerad sökning och Googles ingångssida på engelska. Från ingångssidan på svenska finns det länkar till de två andra. Vi ska nedan gå igenom alla sidorna.

När Google presenterar ett resultat så visas alltid minst en textslinga från den hittade sidan som innehåller det ord som man sökte på. Det underlättar träffar på sidor med mycket information. Var uppmärksam på den här funktionen vid varje sökning.

När Google presenterar ett resultat så redovisas ofta en cachad kopia av hur webbsidan såg ut när Google besökte sidan. Man kan ha nytta av den funktionen på flera sätt. Ibland är den webbserver på vilken information finns tillfälligt ur funktion och ibland finns inte sidan kvar eller så är den väsentligt förändrad sedan sökmotorn var där. Kanske var det den gamla informationen som du var intresserad av och inte det som finns på webbsidan nu. Var uppmärksam på den här funktionen och klicka några gånger på de cachade filerna för att jämföra.

Sökningar på Googles sida på svenska för avancerad sökning gör man genom att fylla i ett formulär och detta är enkelt och användarvänligt. Ibland kan det ge mindre kombinationsmöjligheter än då man känner till olika nyckelord (nyckelord är en term som används av AltaVista). Kontrollera därför vid varje övning efter varje träff vad som står i sökrutan. Du kan då ibland se hur Google har översatt din sökning i formuläret till något som man kan skriva direkt i sökrutan. Ibland kan du dra nytta av vad du ser där ifall du vill göra en mer avancerad sökning.

Redan i kapitel 7a fick du lära dig att på sidan Search Engine Features hos Search Engine Showdown finns en kort jämförelse av vad olika sökmotorer klarar. Vi kommer ibland att använda oss av den här sidan.

Övning: Gå till Googles ingångssida på svenska. Här kan man inte direkt använda så många finesser. Man kan dock gå vidare till allt som Google har att erbjuda genom att klicka på länkarna dit. Nu ska vi emellertid titta på vad man kan göra på den här första sidan. När du har skrivit det du vill söka på så klickar du normalt på knappen Google-sökning. Vad innebär då knappen Jag har tur? Människorna bakom Google är så säkra på att du ska hitta det du letar efter överst bland träffarna att man har gjort en knapp direkt till den sida som kommer överst bland träffarna utan att behöva läsa en lista med alla Googles träffar. Pröva detta själv genom att skriva Skolornas Portal i sökrutan och sedan klicka på Jag har tur-knappen. Kom du till Skolornas Portals ingångssida? Gör likadant med Per Brahegymnasiet. Kom du till PB:s webbplats?

Övning: En finess på denna första sida är att man kan välja att söka bland enbart svenska sidor. Oftast får man vid en sökning väldigt många träffar. Om man inte hittar rätt direkt så måste man ibland avgränsa på något sätt. Här har vi en sådan möjlighet. Gör först en vanlig sökning och anteckna sedan antalet träffar. Sök sedan igen på samma ord men ändra till enbart svenska sidor. Jämför antalet träffar. Välj några ord själv.

En sökmotor har en standard för hur den redovisar resultaten om man skriver ett eller flera ord vid en sökning. Antingen redovisas bara de sidor som innehåller båda orden (AND) eller så redovisas alla sidor som innehåller ett av orden (OR). (Vanligtvis visas då förstås överst träffarna som innehåller båda orden.)  Gå in och titta och jämför sökmotorerna. Google liksom de flesta använder sig av AND.

Övning: Oftast är det en fördel att slippa skriva plustecknen som i AltaVista eftersom man ju normalt sett om man skriver två ord vill ha ett resultat med båda orden inblandade. Men ibland vill man söka efter det ena eller det andra. Då kan man i Google skriva OR ( med stora bokstäver) mellan orden. Pröva själv genom att skriva två ord och sedan genom att lägga till OR emellan. Googles sida på svenska för avancerad sökning kan man istället skriva orden på tredje raden. Gör så med samma två ord och notera om du fick samma resultat. 

Övning: Ibland vill man söka på ett ord och samtidigt vill man utesluta ett annat ord ur sökningen. Man kan göra detta på två sätt i Google. På Googles ingångssida på svenska skriver man ett minustecken framför det ord som skall uteslutas. Man skriver t.ex. korv -varm om man vill söka efter sidor innehållande korv men ej varm korv.Googles sida på svenska för avancerad sökning så skriver man helt enkelt det ord som skall uteslutas på fjärde raden. Pröva både de här metoderna med ovan angivna exempel gällande korv. Gav de samma resultat? Jämför med en sökning på enbart ordet korv.

Övning: Kontrollera på sidan Search Engine Features vilka sökmotorer som klarar truncation dvs sökning med jokertecken (wildcard) (*). En del databasplatser använder ej tecknet * utan #. Det är när detta skrivs enbart AltaVista och t.ex. inte Google.

En sökning på alumi*m hittar aluminium med både amerikansk-engelsk och brittisk-engelsk stavning. Utför 3 sökningar i var och en av de två ovan nämnda sökmotorerna. Börja med aluminium. Välj sedan aluminum och slutligen alumi*m. Jämför antalet träffade ord. Stämmer summan av de båda första sökningarna någorlunda med resultatet vid den tredje sökningen?

Övning: Om man i Google vill söka efter dokument som börjar på jordgubb så kan man söka på flera ord och skriva OR mellan orden men man kanske inte kommer på alla möjliga ändelser. Sök på jordgubbe OR jordgubbar OR jordgubbssylt i Google. Sök sedan på de här tre orden också i AltaVista dvs skriv enbart orden eftersom AltaVista har OR som standard. Anteckna antalet träffar och sök sedan på jordgubb*. Jämför storleken av sökresultaten.

Övning: En annan mycket bra funktion är möjligheten att kunna söka på fraser. Alla sökmotorer som nämns på sidan Search Engine Features klarar sökning på fraser. Det vanliga är att man söker på fraser med hjälp av citationstecken " ". Så kan man göra på Googles ingångssida på svenska men om man går till Googles sida på svenska för avancerad sökning så kan man istället fylla i andra raden utan att behöva skriva några citationstecken. Pröva nu båda möjligheterna och sök efter frasen sjung om studentens lyckliga. Skriv alltså "sjung om studentens lyckliga" på den vanliga svenska sidan. Pröva också att söka på frasen i AltaVista, i WISEnut  samt i Metacrawler och jämför sedan var man hittar mest och vilken sökning som träffar mest rätt om man just vill hitta den rätta texten till studentsången.

Övning: Vid avancerad sökning i AltaVista är frassöknng standard dvs man kan skriva en fras utan citatationstecken. Testa med att söka på orden sjung om studentens lyckliga i AltaVista - Avancerad sökning.

Övning: Skiljetecken (- & % $ / . # ~ _) betraktas ofta som blanktecken som binder ihop ord till en fras. Sök nu i Google och i AltaVista på sjung.om.studentens.lyckliga och och därefter på sjung_om_studentens_lyckliga. Resultaten blev när jag sökte i AltaVista likadana som sökningen ovan på frasen. I Google blev det  likadant vid den första sökningen men sökningen efter sjung_om_studentens_lyckliga gav ett helt annat resultat. Man hittar bara den här kurssidan.

Övning: Kontrollera på sidan Search Engine Features vilka sökmotorer som är Case Sensitive. Google är det inte dvs i Google förstås alla  bokstäver som gemener oberoende av hur de skrivs in. AltaVista är Case Sensitive. I AltaVista har med andra ord stora och små bokstäver olika betydelser vid sökningar. Om man använder någon stor bokstav så tolkas det som om sökträffarna måste vara identiska med det du skrivit. Sök i AltaVista samt i Google efter kerstin*, kerstin, Kerstin, KERSTIN, kerstiN. Antalet träffar blir i svenska AltaVista mindre för varje sökning. I Google får man exakt samma antal träffar vid alla sökningarna ovan.

Övning: Ibland vill man söka efter bilder. Gå till Googles ingångssida på svenska och gå sedan till Bildsökning. Sök sedan efter bofink.

Du får som resultat flertalet bilder på bofinkar och om du klickar på bilden så får du fram bilden i lite större storlek samt nederst den sida som bilden finns på.

Gör nu samma bildsökning på AltaVista Image Search. Välj också att söka efter andra bilder på båda sökplatserna. Jämför resultaten.

Övning: Ett bra sätt att begränsa sig är att begära att ett ord skall finnas med i dokumentets titel eller i själva webbadressen. Titeln syns ej i dokumentet. I webbläsaren i Windows syns titeln allra längst upp i programfönstret. Titeln blir också normalt texten för ett bokmärke (en favorit).

Gå till Googles sida på svenska för avancerad sökning och gå ner till raden som börjar med Placering. Ändra där till i sidans titel. Sök på student. Anteckna antalet träffar. Kombinera sedan denna sökning genom att bara söka på den svenska toppdomänen se dvs skriv .se till höger på raden som börjar med Domän. Jämför antalet träffar.

I AltaVista kan man istället skriva  title: precis framför sökordet t.ex. title:student. Man kan i AltaVista få samma kombination som ovan genom att skriva +title:student +host:*.se

I AltaVista betyder ett plustecken precis framför ett ord att ordet måste vara med på sidorna som redovisas vid sökningen. I Google används plustecknet på ett annat sätt. Google ignorerar vanliga ord och tecken som kallas för stoppord. Google ignorerar automatiskt sådana ord som "com" och "www" likaväl som enstaka siffror och enstaka bokstäver. Om ett plustecken placeras framför ett sådant vanligt ord så går det att söka på det i alla fall.

Övning: Gör en sökning på +www kombinerat med att du går ner till raden Placering och ändrar till i sidans webbadress. Väldigt många webbadresser innehåller ju detta ord. Det bör bli väldigt många träffar. Anteckna antalet. Kombinera sedan med att skriva .se på domänraden. Jämför antalet träffar. Sök sedan efter något annat intressant ord med samman inställningar och genom att ta bort .se på domänraden.

Efter en sökning i AltaVista har man länge kunnat få en webbsida översatt till ett annat språk. Tyvärr finns ännu ej möjlighet till översättning till svenska. Hittills kan man välja på översättningar från tyska, franska, spanska, portugisiska eller italienska till engelska och tvärtom. Samma sak gäller för Google dvs att man kan få en översättning men att man måste använda Googles ingångssida på engelska. Översättningarna blir naturligtvis ej helt rätt men dock ofta förståeliga. 

Övning: Sök på Googles ingångssida på engelska efter gelati dvs glass på italienska. Leta rätt på ett dokument på italienska. Begär att få översättning till engelska. Testa och se om du kan förstå översättningen.

Googles sida på svenska för avancerad sökning går det att på Domän-raden ändra så att man Bara söka på en viss domän eller så att Inga sidor från en viss domän ska tas med. Man kan också på raden för språk ange att bara sidor med ett visst språk ska anges. 

Övning:  Du ska nu i Google söka efter smultron på flera sätt. Anteckna antalet träffar.

  1. Börja med en vanlig sökning dvs valfritt språk.
  2. Ändra sedan till att bara söka på sidor på svenska.
  3. Ändra sedan till att bara söka på sidor på engelska!.
  4. Ändra till valfritt språk men på domän-raden anger du Bara .se
  5. Ändra till valfritt språk men på domän-raden anger du Bara .nu
  6. Ändra till valfritt språk men på domän-raden anger du Bara .com
  7. Ändra till valfritt språk men på domän-raden anger du Bara .org
  8. Ändra till valfritt språk men på domän-raden anger du Inga .se
  9. I resultatet ser du nu att du "egentligen" har gjort följande sökning: smultron -site:.se Om du nu vill undvika också com-adresser så kan du lägga till -site:.com dvs du söker nu på smultron -site:.se -site:.com

Är summan av träffarna vid sökningarna 4 och 8 lika med träffarna vid sökning 1? Hur mycket skiljer sig summan av träffarna vid sökningarna 2 och 3 från träffarna vid sökning 1?

Att ange att sidor enbart på svenska ska visas är inte samma sak som att under Domän ange Bara .se Det finns sidor på svenska på andra domäner och på .se sidor finns sidor på olika språk. (Att det finns så många sidor på engelska innehållande ordet smultron är dock kanske lite överraskande.)

Googles sida på svenska för avancerad sökning kan man också bestämma en viss tid för dokumenten dvs man kan välja att visa webbsidor uppdaterade när som helst (förvalt), de senaste 3 månaderna, de senaste 6 månaderna eller senaste året.

Övning: Sök på frasen "Lokal arbetsplan" först utan att ange någon tid och ändra sedan till de senaste 3 månaderna. Jämför antalet träffar.

Övning: Man kan få reda på hur många sidor som länkar till en särskild sida. I Google är detta väldigt enkelt. Gå till Googles sida på svenska för avancerad sökning. Längst ned skriver man helt enkelt adressen.

Man kan alltså se hur många samt vilka som har gjort länkar till olika sökmotorer och ämnesordnade kataloger och på så sätt får man en viss uppfattning om webbplatsens popularitet. Undersök hur många som har länkar till 
www.google.com
www.altavista.com
www.lycos.com
www.yahoo.com

Undersök också hur många som har gjort länkar till några andra sökplatser eller andra webbplatser som du känner till.

Yahoo hade mest länkar vid min egen undersökning. En sådan här enkel undersökning är inte riktigt tillförlitlig eftersom det kan finnas flera adresser till en del av sökmotorerna.

När man har kommit till en viss information eller till en viss webbplats och när man då tvekar om tillförlitligheten så kan det vara intressant att göra en sökning efter vilka som har gjort länkar till sidan med informationen eller till den webbplats på vilken informationen ligger. Ser man då att någon som man bedömer som tillförlitlig har gjort en länk till den här sidan så kan man beroende på den enskilda situationen dra slutsatsen att informationen på den webbplatsen varunder sidan på vilken man har hittat information vanligtvis är tillförlitlig. Man måste naturligtvis också förstå varför det finns en länk. Ibland kan meningsmotståndare av olika skäl göra länkar till varandra. Kanske kan man av länken bli stärkt i sin sannolikhetsbedömning att informationen är användbar.

Övning: Du har kommit till en sida som erbjuder en Kronologi över falklandskriget. Den finns på adressen:
http://www.skalman.nu/falkland/.
Gå till
Googles sida på svenska för avancerad sökning. Undersök vilka som har gjort länkar till sidan. Hittar du några intressanta platser som har gjort länkar?

Själv hittade jag bl.a. Slolutvecklingsmyndighetens länkskafferi.

Övning: Man kan hitta sidor som liknar en viss sida. Gå till Googles sida på svenska för avancerad sökning. Längst ned skriver man helt enkelt adressen till höger om Liknande. Pröva den här funktonen med hjälp av din egen fantasi. Om du vill läsa mer om den här funktionen så läs mer om Google.

Övning: Gå nu från Googles ingångssida på svenska tilll Kategori som erbjuder världens största länksamling dvs Open Directorys ämneskatalog med 2,6 miljoner länkar (i april 2001) men man har sina egna metoder för att använda den. Klicka längst ned på Svenska. Nu har du kommit till en ämneskatalog med sidor på svenska. Pröva genom att klicka dig fram i följande ordning och notera antalet länkar för varje ny sida du kommer till: Nöjen och fritid, Husdjur, Hundar. Gå sedan vidare till någon sida som intresserar dig.

Gå nu tillbaka till ingångssidan t.ex. genom att klicka på texten Gå till katalogen Home. Klicka dig sedan fram i följande ordning och notera antalet länkar för varje ny sida du kommer till och jämför med antalet länkar för enbart svenska sidor: Home, Pets, Dogs. Gå sedan vidare till någon sida som intresserar dig.

Övning: Från Googles ingångssida på svenska hittar man också till Googles Grupper som är en enorm plats med olika inlägg från olika personer i mängder av olika diskussionsgrupper. Här finns inlägg från 1980 och framåt. Arkivet uppgår till 800 miljoner meddelanden. När man söker här så får man vara särskilt noga med källkritiken. Gå nu till kapitel 15. Gör där de 4 första övningarna.

Övning: Veckans sökmästare är en svensk plats med dels en del information om sökning och dels en söktävling varje vecka. Gå dit och läs lite om informationen om sökning samt om de uppgifter som tidigare har varit med i tävlingen och hur vinnarnas lösningar ser ut. Kanske ställer du upp i den aktuella söktävlingen?

AltaVista - Avancerad sökning

AltaVista är en sökmotor som länge har erbjudit många möjligheter. Vid mera avancerade sökningar så använder man ofta s.k. Boolsk Algebra. Kontrollera på sidan Search Engine Features vad olika sökmotorer klarar när det gäller Boolsk Algebra. AND och OR som används där kan jämföras med mängdlärans snitt och union.

Vid avancerad sökning i AltaVista använder man  s.k. Boolsk Algebra. I AltaVista kan man också använda NEAR. Om man t.ex. söker på ett namn så kan det ju vara så att efternamnet ibland kan komma först och förnamnet kan följas av en initial. Sök i Avancerad sökning i AltaVista på föjande: "john kennedy", "john f. kennedy", "kennedy, john" och john NEAR kennedy. Naturligtvis får man med en hel del träffar som inte är intressanta vid den sista sökningen men om det är en person som förekommer lite mindre kan NEAR hjälpa till att inte missa en viktig sida. NEAR fungerar i AltaVista där ett ord finns inom tio ord från det andra ordet.

(I Googles egen information: Varför använda Google? kan man läsa att Google alltid analyserar hur nära termerna finns inom en sida. Google gynnar resultat där söktermerna ligger nära varandra.)

Vid avancerad sökning i AltaVista kan man noggrannare än vid sökning i Google bestämma en viss tid för dokumenten och själv bestämma vilka dokument som skall visas överst på sidan. Gör en sökning i Avancerad sökning i AltaVista url:http och begränsa tiden till den aktuella dag som du arbetar med den här övningen. url: följt av ett ord hittar alla URL-adresser innehållande detta ord och http finns ju i alla URL-adresser och därför får man nu fram alla nya sidor som registrerats den senaste dagen. Gör detta för hela världen. Ändra sedan till senaste veckan och sök i Sverige.

Gör om sökningen för hela världen men under senaste veckan men skriv istället: url:http  AND host:*.se  Blir det någon skillnad?

Gör om sökningen ovan för senaste registrerade svenska sidor men begränsa genom att  där det står Sorterad efter ange ett ord. Välj t.ex. gymn* för att om möjligt hitta nyligen ändrade svensk gymnasieskolsidor. Möjligen får du utsträcka tiden till lite mer än en vecka.

Övning: I kapitel 16 finns en mer systematisk sammanställning av sökmotorer och information om sökning. Gå dit och orientera dig.

Mer övningar: I den här kursen finns det några blandade sökövningar. Övningarna i kapitel 31 är lämpliga att göra efter att man har gjort övningarna i det här kapitlet. Övningarna i kapitel 32 och 33 bör man göra efter det att man har läst kapitel 10a liksom övning 34 som man bör göra innan man går in på kapitel 10b.

Om man söker efter den mest grundläggande informationen om någonting eller efter något som det bör finns mycket information om på Internet så kan det vara lämpligt att istället för sökmotorer använda ämnesordnade kataloger. Läs mer om ämnesordnade kataloger i kapitel 8.

Gå nu vidare till kapitel 7c där det finns en checklista som man kan använda sig av vid sökning samt information om sökstrategier, söktaktik, olika sorters kunskap och källkritik.


Denna sida uppdaterades senast  2003-09-18 av
Tommy Maltell

Länkar:
Kursens ingångssida
Kapitel:  0 1 2 3a 3b 3c 4 5a 5b 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20a 20b 21a 21b 21c 21d 21e 21f 21g 21h 22a 22b 22c 23 26 30 31 32 33 37   
Skolornas portal

© 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 Tommy Maltell