Datorer, Internet och sökning
en kurs av Tommy Maltell
Kapitel 7b - Sökövningar
med Google och andra sökplatser
Vilken sökmotor
ska man lära sig i första hand?
När man skall lära sig söka
så är det lämpligt att börja med att lära sig ett program ordentligt.
Samtidigt kan man lära sig lite om andra program om dessa innehåller finesser
som inte finns i standardprogrammet.
När AltaVista
lanserades i december
1995 så slog denna sökmotor igenom mycket snabbt och blev snabbt den populäraste.
Innan hade Lycos varit den bästa sökmotorn. Den här kursen var från början
gjord för AltaVista men nu finns det flera sökmotorer som är likvärdiga
och tom bättre. Google
har när detta skrivs tagit över rollen som den ledande sökplatsen men
de gamla konkurrenterna sitter inte still samtidigt som nya konkurrenter
som WISEnut
och Teoma knackar på dörren.
Nedan kommer vi att göra
några övningar där Googles används i första hand men ibland finns inte
en finess i Google och då använder vi ett annat program. Vi jämför också
ibland lite olika sökplatser.
Nu börjar övningarna
snart
Redan i kapitel 7a fick
du i uppgift att läsa om Google. Om du inte läste på väldigt noga redan
då så gå nu igen till
Googles egen informationsplats
på svenska. Läs där igenom Google-hjälp-sidan.
I kapitel 7a fick du också
i uppgift att jämföra Googles
ingångssida på svenska, Googles
sida på svenska för avancerad sökning och Googles
ingångssida på engelska. Från ingångssidan på svenska
finns det länkar till de två andra. Vi ska nedan gå igenom alla sidorna.
När Google presenterar ett
resultat så visas alltid
minst en textslinga från den hittade sidan som innehåller det ord som
man sökte på. Det underlättar träffar på sidor med mycket information.
Var uppmärksam på den här funktionen vid varje sökning.
När Google presenterar ett
resultat så redovisas ofta en cachad kopia av hur webbsidan såg ut när
Google besökte sidan. Man kan ha nytta av den funktionen på flera sätt.
Ibland är den webbserver på vilken information finns tillfälligt ur funktion
och ibland
finns inte sidan kvar eller så är den väsentligt förändrad sedan sökmotorn
var där. Kanske var det den gamla informationen som du var intresserad
av och inte det som finns på webbsidan nu. Var uppmärksam på den här funktionen
och klicka några gånger på de cachade filerna för att jämföra.
Sökningar på Googles
sida på svenska för avancerad sökning gör man genom
att fylla i ett formulär och detta är enkelt och användarvänligt. Ibland
kan det ge mindre kombinationsmöjligheter än då man känner till olika
nyckelord (nyckelord är en term som används av AltaVista). Kontrollera
därför vid varje övning efter varje träff vad som står i sökrutan. Du
kan då ibland se hur Google har översatt din sökning i formuläret till
något som man kan skriva direkt i sökrutan. Ibland kan du dra nytta av
vad du ser där ifall du vill göra en mer avancerad sökning.
Redan i kapitel 7a fick
du lära dig att på sidan Search
Engine Features hos Search Engine Showdown finns en kort jämförelse
av vad olika sökmotorer klarar. Vi kommer ibland att använda oss av den
här sidan.
Övning: Gå till
Googles
ingångssida på svenska.
Här kan man inte direkt använda så många finesser. Man kan dock gå vidare
till allt som Google har att erbjuda genom att klicka på länkarna dit.
Nu ska vi emellertid titta på vad man kan göra på den här första sidan.
När du har skrivit det du vill söka på så klickar du normalt på knappen
Google-sökning. Vad innebär då knappen Jag har tur? Människorna
bakom Google är så säkra på att du ska hitta det du letar efter överst
bland träffarna att man har gjort en knapp direkt till den sida som kommer
överst bland träffarna utan att behöva läsa en lista med alla Googles
träffar. Pröva detta själv genom att skriva Skolornas Portal i
sökrutan och sedan klicka på Jag har tur-knappen. Kom du till Skolornas
Portals ingångssida? Gör likadant med Per Brahegymnasiet. Kom du
till PB:s webbplats?
Övning: En
finess på denna första sida är att man kan välja att söka bland enbart
svenska sidor. Oftast får man vid en sökning väldigt många träffar. Om
man inte hittar rätt direkt så måste man ibland avgränsa på något sätt.
Här har vi en sådan möjlighet. Gör först en vanlig sökning och anteckna
sedan antalet träffar. Sök sedan igen på samma ord men ändra till enbart
svenska sidor. Jämför antalet träffar. Välj några ord själv.
En sökmotor har en standard
för hur den redovisar resultaten om man skriver ett eller flera ord vid
en sökning. Antingen redovisas bara de sidor som innehåller båda orden
(AND) eller så redovisas alla sidor som innehåller ett av orden (OR).
(Vanligtvis visas då förstås överst träffarna som innehåller båda orden.)
Gå in och titta och jämför sökmotorerna. Google liksom de flesta använder
sig av AND.
Övning: Oftast är
det en fördel att slippa skriva plustecknen som i AltaVista eftersom man
ju normalt sett om man skriver två ord vill ha ett resultat med båda orden
inblandade. Men ibland vill man söka efter det ena eller det andra. Då
kan man i Google skriva OR ( med stora bokstäver) mellan orden. Pröva
själv genom att skriva två ord och sedan genom att lägga till OR emellan.
På Googles
sida på svenska för avancerad sökning kan man istället skriva orden
på tredje raden. Gör så med samma två ord och notera om du fick samma
resultat.
Övning: Ibland vill
man söka på ett ord och samtidigt vill man utesluta ett annat ord ur sökningen.
Man kan göra detta på två sätt i Google. På Googles
ingångssida på svenska skriver man ett minustecken
framför det ord som skall uteslutas. Man skriver t.ex. korv
-varm om man vill
söka efter sidor innehållande korv men ej varm korv.
På Googles
sida på svenska för avancerad sökning så skriver man
helt enkelt det ord som skall uteslutas på fjärde raden. Pröva både de
här metoderna med ovan angivna exempel gällande korv. Gav de samma resultat?
Jämför med en sökning på enbart ordet korv.
Övning: Kontrollera
på sidan Search
Engine Features vilka sökmotorer som klarar truncation dvs
sökning med jokertecken (wildcard) (*). En
del databasplatser använder ej tecknet * utan #. Det
är när detta skrivs enbart AltaVista
och t.ex. inte Google.
En sökning på alumi*m hittar
aluminium med både amerikansk-engelsk och brittisk-engelsk stavning. Utför
3 sökningar i var och en av de två ovan nämnda sökmotorerna. Börja med
aluminium. Välj sedan aluminum och slutligen alumi*m.
Jämför antalet träffade ord. Stämmer summan av de båda första sökningarna
någorlunda med resultatet vid den tredje sökningen?
Övning: Om man i
Google vill söka efter dokument som börjar på jordgubb så kan man söka
på flera ord och skriva OR mellan orden men man kanske inte kommer på
alla möjliga ändelser. Sök på jordgubbe OR jordgubbar OR jordgubbssylt
i Google. Sök sedan på de här tre orden också i AltaVista dvs skriv enbart
orden eftersom AltaVista har OR som standard. Anteckna antalet träffar
och sök sedan på jordgubb*. Jämför storleken av sökresultaten.
Övning: En annan
mycket bra funktion är möjligheten att kunna söka på fraser. Alla sökmotorer
som nämns på sidan Search
Engine Features klarar sökning på fraser. Det vanliga är att man söker
på fraser med hjälp av citationstecken " ". Så kan man göra
på Googles
ingångssida på svenska men om man går till Googles
sida på svenska för avancerad sökning så kan man istället fylla i
andra raden utan att behöva skriva några citationstecken.
Pröva nu båda möjligheterna och sök efter frasen sjung om studentens
lyckliga. Skriv alltså "sjung om studentens lyckliga"
på den vanliga svenska sidan. Pröva också att söka på frasen
i AltaVista, i WISEnut
samt i Metacrawler och jämför sedan var man hittar mest och vilken sökning
som träffar mest rätt om man just vill hitta den rätta texten till studentsången.
Övning: Vid
avancerad sökning
i AltaVista är frassöknng standard dvs man kan
skriva en fras utan citatationstecken. Testa med att söka på orden sjung
om studentens lyckliga i AltaVista
- Avancerad sökning.
Övning: Skiljetecken
(- & % $ / . # ~ _) betraktas ofta som blanktecken som binder ihop
ord till en fras. Sök nu i Google och i AltaVista på sjung.om.studentens.lyckliga
och och därefter på sjung_om_studentens_lyckliga. Resultaten
blev när jag sökte i AltaVista likadana som sökningen ovan på frasen.
I Google blev det likadant vid den första sökningen men sökningen
efter sjung_om_studentens_lyckliga gav ett helt annat resultat.
Man hittar bara den här kurssidan.
Övning: Kontrollera
på sidan Search
Engine Features vilka sökmotorer som är Case Sensitive. Google är
det inte dvs i Google förstås alla bokstäver som gemener oberoende
av hur de skrivs in. AltaVista
är Case Sensitive. I AltaVista
har med andra ord stora och små bokstäver olika betydelser vid sökningar.
Om man använder någon stor bokstav så tolkas det som om sökträffarna måste
vara identiska med det du skrivit. Sök i AltaVista samt i Google
efter kerstin*, kerstin, Kerstin, KERSTIN, kerstiN. Antalet träffar
blir i svenska AltaVista mindre för varje sökning. I Google får man exakt
samma antal träffar vid alla sökningarna ovan.
Övning: Ibland vill
man söka efter bilder. Gå till Googles
ingångssida på svenska och gå sedan till Bildsökning.
Sök sedan efter bofink.
Du får som resultat flertalet
bilder på bofinkar och om du klickar på bilden så får du fram bilden i
lite större storlek samt nederst den sida som bilden finns på.
Gör nu samma bildsökning på AltaVista
Image Search. Välj också att söka efter andra bilder på båda
sökplatserna. Jämför resultaten.
Övning: Ett bra
sätt att begränsa sig är att begära att ett ord skall finnas med i dokumentets
titel eller i själva webbadressen. Titeln syns ej i dokumentet. I webbläsaren
i Windows syns titeln allra längst upp i programfönstret. Titeln blir
också normalt texten för ett bokmärke (en
favorit).
Gå till Googles
sida på svenska för avancerad sökning och gå ner till
raden som börjar med Placering. Ändra där till i sidans titel.
Sök på student. Anteckna antalet träffar. Kombinera sedan
denna sökning genom att bara söka på den svenska toppdomänen se dvs skriv
.se till höger på raden som börjar med Domän. Jämför antalet träffar.
I AltaVista kan man istället
skriva title: precis framför sökordet t.ex. title:student.
Man kan i AltaVista få samma kombination som ovan genom att skriva
+title:student +host:*.se
I AltaVista betyder ett
plustecken precis framför ett ord att ordet måste vara med på sidorna
som redovisas vid sökningen. I Google används plustecknet på ett annat
sätt. Google ignorerar vanliga ord och tecken som kallas för stoppord.
Google ignorerar automatiskt sådana ord som "com" och
"www" likaväl som enstaka siffror och enstaka bokstäver.
Om ett plustecken placeras framför ett sådant vanligt ord så går det att
söka på det i alla fall.
Övning: Gör en sökning
på +www kombinerat med att du går ner till raden Placering och
ändrar till i sidans webbadress. Väldigt många webbadresser innehåller
ju detta ord. Det bör bli väldigt många träffar. Anteckna antalet. Kombinera
sedan med att skriva .se på domänraden. Jämför antalet träffar.
Sök sedan efter något annat intressant ord med samman inställningar och
genom att ta bort .se på domänraden.
Efter en sökning i AltaVista
har man länge kunnat få en webbsida översatt till ett annat språk. Tyvärr
finns ännu ej möjlighet till översättning till svenska. Hittills kan man
välja på översättningar från tyska, franska, spanska, portugisiska eller
italienska till engelska och tvärtom. Samma sak gäller för Google dvs
att man kan få en översättning men att man måste använda Googles
ingångssida på engelska.
Översättningarna blir naturligtvis ej helt rätt men dock ofta förståeliga.
Övning: Sök på Googles
ingångssida på engelska
efter gelati dvs glass på italienska. Leta rätt på ett dokument
på italienska. Begär att få översättning till engelska. Testa och se om
du kan förstå översättningen.
På Googles
sida på svenska för avancerad sökning går det att på
Domän-raden ändra så att man Bara söka på en viss domän eller så
att Inga sidor från en viss domän ska tas med. Man kan också på
raden för språk ange att bara sidor med ett visst språk ska anges.
Övning: Du ska
nu i Google söka efter smultron på flera sätt. Anteckna antalet träffar.
- Börja med en vanlig sökning
dvs valfritt språk.
- Ändra sedan till att bara
söka på sidor på svenska.
- Ändra sedan till att bara
söka på sidor på engelska!.
- Ändra till valfritt språk
men på domän-raden anger du Bara .se
- Ändra till valfritt språk
men på domän-raden anger du Bara .nu
- Ändra till valfritt språk
men på domän-raden anger du Bara .com
- Ändra till valfritt språk
men på domän-raden anger du Bara .org
- Ändra till valfritt språk
men på domän-raden anger du Inga .se
- I resultatet ser du nu
att du "egentligen" har gjort följande sökning: smultron
-site:.se Om du nu vill undvika också com-adresser så kan du lägga
till -site:.com dvs du söker nu på smultron -site:.se -site:.com
Är summan av träffarna vid
sökningarna 4 och 8 lika med träffarna vid sökning 1? Hur mycket skiljer
sig summan av träffarna vid sökningarna 2 och 3 från träffarna vid sökning
1?
Att ange att sidor enbart
på svenska ska visas är inte samma sak som att under Domän ange Bara .se
Det finns sidor på svenska på andra domäner och på .se sidor finns sidor
på olika språk. (Att det finns så många sidor på engelska innehållande
ordet smultron är dock kanske lite överraskande.)
På Googles
sida på svenska för avancerad sökning
kan man också bestämma en viss tid för dokumenten dvs man kan välja att
visa webbsidor uppdaterade när som helst (förvalt), de
senaste 3 månaderna, de senaste 6 månaderna eller senaste året.
Övning: Sök på frasen
"Lokal arbetsplan" först utan att ange någon tid och ändra sedan
till de senaste 3 månaderna. Jämför antalet träffar.
Övning: Man kan
få reda på hur många sidor som länkar till en särskild sida. I Google
är detta väldigt enkelt. Gå till Googles
sida på svenska för avancerad sökning.
Längst ned skriver man helt enkelt adressen.
Man kan alltså se hur många
samt vilka som har gjort länkar till olika sökmotorer och ämnesordnade
kataloger och på så sätt får man en viss uppfattning om webbplatsens popularitet.
Undersök hur många som har länkar till
www.google.com
www.altavista.com
www.lycos.com
www.yahoo.com
Undersök också hur många
som har gjort länkar till några andra sökplatser eller andra webbplatser
som du känner till.
Yahoo hade mest länkar
vid min egen undersökning. En sådan här enkel undersökning är inte riktigt
tillförlitlig eftersom det kan finnas flera adresser till en del av sökmotorerna.
När man har kommit till
en viss information eller till en viss webbplats och när man då tvekar
om tillförlitligheten så kan det vara intressant att göra en sökning efter
vilka som har gjort länkar till sidan med informationen eller till den
webbplats på vilken informationen ligger. Ser man då att någon som man
bedömer som tillförlitlig har gjort en länk till den här sidan så kan
man beroende på den enskilda situationen dra slutsatsen att informationen
på den webbplatsen varunder sidan på vilken man har hittat information
vanligtvis är tillförlitlig. Man måste naturligtvis också förstå varför
det finns en länk. Ibland kan meningsmotståndare av olika skäl göra länkar
till varandra. Kanske kan man av länken bli stärkt i sin sannolikhetsbedömning
att informationen är användbar.
Övning: Du har
kommit till en sida som erbjuder en Kronologi över falklandskriget.
Den finns på adressen:
http://www.skalman.nu/falkland/.
Gå till Googles
sida på svenska för avancerad sökning.
Undersök vilka som har gjort länkar till sidan. Hittar du några intressanta
platser som har gjort länkar?
Själv hittade jag bl.a.
Slolutvecklingsmyndighetens länkskafferi.
Övning: Man kan
hitta sidor som liknar en viss sida. Gå till Googles
sida på svenska för avancerad sökning.
Längst ned skriver man helt enkelt adressen till höger om Liknande. Pröva
den här funktonen med hjälp av din egen fantasi. Om du vill läsa mer om
den här funktionen så läs mer om
Google.
Övning: Gå
nu från Googles ingångssida
på svenska tilll Kategori som
erbjuder världens största länksamling dvs Open Directorys ämneskatalog
med
2,6 miljoner länkar (i april 2001) men
man har sina egna metoder för att använda den. Klicka längst ned på Svenska.
Nu har du kommit till en ämneskatalog med sidor på svenska. Pröva genom
att klicka dig fram i följande ordning och notera antalet länkar för varje
ny sida du kommer till: Nöjen och fritid, Husdjur, Hundar. Gå sedan
vidare till någon sida som intresserar dig.
Gå nu tillbaka till ingångssidan
t.ex. genom att klicka på texten Gå till katalogen Home. Klicka
dig sedan fram i följande ordning och notera antalet länkar för varje
ny sida du kommer till och jämför med antalet länkar för enbart svenska
sidor: Home, Pets, Dogs. Gå sedan vidare till någon sida som intresserar
dig.
Övning: Från
Googles ingångssida på svenska
hittar man också till Googles Grupper som är en enorm plats med olika
inlägg från olika personer i mängder av olika diskussionsgrupper. Här
finns inlägg från 1980 och framåt. Arkivet uppgår till 800 miljoner meddelanden.
När man söker här så får man vara särskilt noga med källkritiken. Gå nu
till kapitel 15. Gör där de 4 första övningarna.
Övning: Veckans
sökmästare är en svensk plats med
dels en del information om sökning och dels en söktävling varje vecka.
Gå dit och läs lite om informationen om sökning samt om de uppgifter som
tidigare har varit med i tävlingen och hur vinnarnas lösningar ser ut.
Kanske ställer du upp i den aktuella söktävlingen?
AltaVista - Avancerad
sökning
AltaVista är en sökmotor
som länge har erbjudit många möjligheter. Vid
mera avancerade sökningar så använder man ofta s.k. Boolsk Algebra. Kontrollera
på sidan Search
Engine Features vad olika sökmotorer klarar när det gäller Boolsk
Algebra. AND och OR som används där kan jämföras med mängdlärans snitt
och union.
Vid avancerad
sökning i AltaVista använder man s.k.
Boolsk Algebra. I AltaVista kan man också använda NEAR. Om man t.ex. söker
på ett namn så kan det ju vara så att efternamnet ibland kan komma först
och förnamnet kan följas av en initial. Sök i Avancerad
sökning i AltaVista på
föjande: "john kennedy", "john f. kennedy",
"kennedy, john" och john NEAR kennedy. Naturligtvis
får man med en hel del träffar som inte är intressanta vid den sista sökningen
men om det är en person som förekommer lite mindre kan NEAR hjälpa till
att inte missa en viktig sida. NEAR fungerar i AltaVista där ett ord finns
inom tio ord från det andra ordet.
(I Googles egen information:
Varför använda Google?
kan man läsa att Google alltid analyserar hur nära termerna finns inom
en sida. Google gynnar resultat där söktermerna ligger nära varandra.)
Vid avancerad sökning i
AltaVista kan man noggrannare än vid sökning i Google bestämma en viss
tid för dokumenten och själv bestämma vilka dokument som skall visas överst
på sidan. Gör en sökning i Avancerad
sökning i AltaVista
på url:http och begränsa tiden till den aktuella dag
som du arbetar med den här övningen. url: följt av ett ord hittar
alla URL-adresser innehållande detta ord och http finns ju i
alla URL-adresser och därför får man nu fram alla nya sidor som registrerats
den senaste dagen. Gör detta för hela världen. Ändra sedan till senaste
veckan och sök i Sverige.
Gör om sökningen för hela
världen men under senaste veckan men skriv istället: url:http
AND host:*.se Blir det någon skillnad?
Gör om sökningen ovan för
senaste registrerade svenska sidor men begränsa genom att där det
står Sorterad efter ange ett ord. Välj t.ex. gymn* för
att om möjligt hitta nyligen ändrade svensk gymnasieskolsidor. Möjligen
får du utsträcka tiden till lite mer än en vecka.
Övning: I kapitel
16 finns en mer systematisk sammanställning av sökmotorer och information
om sökning. Gå dit och orientera dig.
Mer övningar: I
den här kursen finns det några blandade sökövningar. Övningarna i kapitel
31 är lämpliga att göra efter att man har gjort övningarna i det här
kapitlet. Övningarna i kapitel 32 och 33 bör man göra efter det att man
har läst kapitel 10a liksom övning 34 som man bör göra innan man går in
på kapitel 10b.
Om man söker efter den
mest grundläggande informationen om någonting eller efter något som det
bör finns mycket information om på Internet så kan det vara lämpligt att
istället för sökmotorer använda ämnesordnade kataloger. Läs mer om ämnesordnade
kataloger i kapitel 8.
Gå nu vidare
till kapitel 7c där det finns en checklista som
man kan använda sig av vid sökning samt information om sökstrategier,
söktaktik, olika sorters kunskap och källkritik.
Denna sida
uppdaterades senast 2003-09-18
av
Tommy Maltell
Länkar:
Kursens ingångssida
Kapitel: 0 1 2 3a 3b 3c 4 5a 5b 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20a 20b 21a 21b 21c 21d 21e 21f 21g 21h 22a 22b 22c 23 26 30 31 32 33 37
Skolornas portal
© 1998,
1999, 2000, 2001, 2002, 2003 Tommy Maltell |